onsdag 26 oktober 2011

Ingen dancing queen igår inte!

Jag var glad, kände mig lättare i sinnet. På väg mot dansen med glad musik spelandes ur högtalarna. Redan efter 500 meter i bilen när jag svängde av från vår huvudgata där vi bor och fick syn på alla bilarna, insåg jag snabbt att det nog skulle bli svårt att hinna till dansen. Jag skulle komma fram alldeles för sent och missa viktig uppvärmning. Upp på Canning highway i krypfart. Tänkte att det kanske kunde lätta i trafiken. Klockan blev 17.20 och jag hade kört två kilometer på 25 minuter. Om tio minuter skulle dansen börja och jag hade 2 mil kvar att köra. Jag kunde lika gärna vända om! Mitt glada jag blev tillplattat och jag åkte och handlade. I träskor klapprade jag omkring i matbutiken, iklädd fladdriga byxor och fladdrig tröja, de annars så bekväma danskläderna. Nu kände jag mig mest udda och tog de gamla vanliga varorna från hyllan. Varför ska det vara så svårt att variera sig lite? Fick iallafall komma ut från hemmets sjuka vrå en liten stund. Man kan behöva det ibland.

Väl hemma igen hamnade jag i soffan framför tvn och nyheterna som handlade mycket om CHOGM. Commonwealth head of government meeting. Ett möte som anordnas vart annat år och i år hålls mötet här i Perth. Därav trafiken tänkte jag. Självaste Queen Elisabeth 85 år, har turnerat runt i Australien och idag kommer hon hit. Staden är pyntad och ännu finare än vad den brukar vara. Flaggorna, de stora blåa, fladdrar skinande nya utmed esplanaden. 800 extra poliser är insatta och hitflugna från Nya Zeeland och Sydney för att bevaka de här dagarna. Helikoptrar ligger och hovrar över staden dag som natt. Om kvällarna har jag svårt att somna p.g.a. allt oväsen de för. Tänker på vad hela det här spektaklet ska kosta. Säkert massor av pengar som skulle kunna satsas på andra viktigare saker. Läste att någon tyckte att CHOGM stod för Chaps Holidaying On Government Money och det är väl de som protesterar som säger så. Det har varit protester i både Sydney och Melbourne och det är väntat att bli så även i Perth. Bäst man håller sig hemma och inväntar lugnet som förhoppningsvis sänker sig över staden när Her Majesty har åkt hem till England!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar