måndag 6 februari 2012

Hjälpredor


Det är bra med inspiration! Det får man när man kikar runt på matbloggar och av nya grannen Ellinor. Hon är en hejare på matlagning. Idag fick jag lust att göra köttbullar och piroger som är bra att ha i frysen. Efter det här året kommer jag också vara en hejare, om inte på finmiddagar så iallafall matsäcksmat. Tror aldrig jag har gjort så mycket matsäck som jag gjort under tiden i Australien. Varje dag ska barnen ha med sig skollunch så då får man helt enkelt prova sig fram. Dagens köksröra var riktigt kul då barnen själva ville göra sina piroger, utan att jag ens frågat. Vi fräste ihop vitkål, lök, färs med lite tomatpuré och lite majskorn i röran. Kryddade lite efter tycke och smak. Degen gjorde vi som en vanlig bröddeg men hade i ägg och smör för att få den rätta pirogkänslan. Oj vad de tyckte det var kul att göra! Och smarriga blev de tyckte de små. De ska ha med sig till skolan imorgon. Sina egengjorda piroger. Matglädje när den är som bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar