fredag 16 september 2011

Konsten att göra gott kaffe

Skulle bara gå in för att köpa mig en kopp kaffe och fly undan regnet som hängde i luften. Skylten Today is the RUOK day mötte mig utanför på gatan och jag funderade på vad det var för en dag?! När jag kom in stod Jim bakom disken och gjorde cappuccinos åt höger och vänster.
- Jenny is here now ropade hans glada ansikte till Ann inne i köket och och hon tittade ut med sina vänliga ögon och frågade - Are you okey? Today is RUOK daay! Jaha, nu trillade poletten ner. Vi skrattade gott och hon ville jag skulle sitta ner med henne för en kaffe och cigarett så vi satte oss ute på baksidan och pratade. Hon sa att hon gärna vill att jag jobbar där några dagar i veckan f.o.m. november fram till sommarlovet som börjar den 15 december. Sedan stänger de igen cafeét och öppnar igen i februari och eventuellt behövs jag även då. På frågan om jag kunde göra kaffe log jag och svarade att jag absolut ville lära mig. Om jag ville kunde jag få stanna kvar och kolla hur det var att jobba en dag på Banksia så snart stod jag där med ett lila förkläde runt midjan och gjorde pajdegar, smörgåsar, diskade och försökte lära mig kaffemaskinen och konsten att göra gott kaffe.

Man vet ju hur en god cappuccino ska smaka. Fluffig och god och första sväljen ska ha samma konistens som sista och skumlagret ska inte vara för bubbligt och så är det ju fint om man kan få till ett fint mönster i form av hjärta eller blad. Jim instruerade mig. Två hårda slag med kaffemåttet för att slå ut det gamla kaffet och sedan började han. För att en espresso ska bli riktigt bra så ska malningen vara finare än till en filterbryggning, man ska mala bönorna så att bryggningen tar mellan 20-30 sekunder. För två shots espresso ska man dosera 2 drag och lite till från kaffekvarnen. Stryk lite lätt så att kaffet får en jämn yta, sedan tryck kaffet hårt, med ganska mycket kraft. Detta gör man för att det ska bli ett jämnt motstånd när vattnet möter kaffet, om man pressar för löst så blir det inte lika bra. Man vill helst att bryggningen ska ta 25 sekunder. Min tog 26! Ganska godkänt va? Espresson ska vara nötbrun när den rinner ut.

Sedan är det där med mjölken. Kall mjölk i en kanna som ska vara fylld till hälften.
Dra ner ångröret i kannan så ångröret nästan når botten. Slå på ångan, sänk sedan kannan så att mjölken börja rotera av ångans ström. Ett visslande ljud hörs. Håll ena handen på botten av kannan och när det bränns till i handen är mjölken klar, då är den lagom varm. Mjölken ska inte vara för varm, ca 65 grader. Min var 66 grader!

Knacka några gånger på kannan och även i disken för att få bort dom största bubblorna.
Sedan finns det olika sätt att hälla i mjölkskummet också beroende på vad kunden beställt. Mjölken ska hällas sakta ner i kaffet så att skummet lägger sig fint i koppen och espresson bildar en mörkare ring ytterst längs kanten och så kan man göra ett snyggt avslutande. Om man är barista förstås och har lärt sig kaffekonsten. Efter säkert en liter mjölk till spillo och diverse shots espresso fick jag äntligen till en cappuccino men den var ju inte i närheten av Jims goda kaffe! Troligtvis ler jag bättre än vad jag gör kaffe. Regnet kom och jag blev kvar hela dagen till det var dags att hämta tjejerna klockan tre! Tjohoooo!

Man ser fluffet va? Jims kaffe!

3 kommentarer:

  1. Hej jag försöker igen
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Perfekt om det ska öppnas kafé... Kram

    SvaraRadera
  3. Ok syster. Nu vet vi vad vi ska göra när du flyttar hem! Lennarts here we go! Allt handlar om övning med kaffeskapandet och visst är det kul! Å, vad jag längtar efter er! Och vilken otroligt fin överraskning ni gjort för Joakim och Tina. Alla fällde vi tårar där uppe på däck när ditt tal lästes upp! Bröllopet var jättefint! J & T var så fina. God mat och tårta efter båtturen. Men oj vad ni fattades oss. Jag tänker varje dag på min resa till er och kommer snart börja en nedräknig. All kärlek! <3

    SvaraRadera