onsdag 31 augusti 2011

Hur ska man få ihop det?



Hemma i Sverige innan vi åkte hit tänkte jag många gånger på vad jag skulle göra de kommande dagarna. Skulle jag bli rastlös och ledsna och sakna att jobba? Jag ska erkänna att jag bävade lite innan för detta nya liv men nu när jag är mitt upp i det så kan jag bara säga att jag älskar det. Här har jag tiden som man så ofta jagat hemma och nu i efterhand så tänker jag att det delvis är självvalt. I Sverige ska vi vara så himla duktiga. Vi är för jämställdhet och både män och kvinnor vill jobba heltid men förutom det vill vi ju så mycket mer och vi ska helst fixa allt själva. Vi jobbar över, tränar och vill se snygga ut, lagar mat, följer med barnen på aktiviteter, städar, bygger altaner, tvättar och förverkligar oss själva genom diverse kvällskurser. Inte konstigt att man känner sig stressad och är trött. Jag bara tänker på mig själv alla gånger då jag sagt att jag minsann ska jobba heltid för det är viktigt för mig och dagis ÄR bra! Själv är bäste dräng! Inte behöver väl vi städhjälp, det är väl ändå lite överklass.... Blir varse om mina egna fördomar och har fått tänka om. Det är klart att vi ska ta till städhjälp om båda ska jobba heltid om vi har råd med det eller jobba mindre. Inte behöver vi vara så duktiga där hemma som vi tycker att vi är om vi klarar av allt! Nej, släpp lite är mitt råd! Här träffar jag många människor, både män och kvinnor, som arbetar tex. två el tre dagar i veckan och endast under skoltid. Det är en helt annan attityd till att jobba deltid här. Det är inga problem om tex. tre personer vill dela på en sjukskötersketjänst. Det är helt klart ett lugnare tempo här och vi märker tydlig skillnad i vår familj. Vi är alla mycket mer harmoniska och vi tror att det beror på att vi har mycket mera tid tillsammans. Idag har jag spenderat min tid på cykel hela förmiddagen med ett gäng glada mammor från skolan. Vi cyklade till det mysiga cafeét Toast vid Swan river, drack kaffe i solen och pratade om ditt och datt. Detta kommer vi fortsätta göra kommande onsdagar. Kul!!!


Nästan hemma cyklade jag förbi detta lilla hus och jag fick  inspiration att virka igen! Kanske en gigantisk mormorsruta till filt? Eller så blir det en mini till barnens dockor...

Var ju tvungen att stanna till här också och fota den fina lilla blomaffären, kolla in ugglorna!

Och en flygande gris! Fulsnygg på något sätt men jag gillar den skarpt!

1 kommentar: