tisdag 16 augusti 2011

Lovely day!


Gick hem på Darling Street och kände mig nöjd och glad. I dag har jag öppnat mig lite!


Förra veckan blev jag inbjuden till klassmammornas planering av den stora Fete at november 5th. Fundraising day. Idag var vi åtta mammor som träffades hemma hos Tanya. Alla hade med sig kakor och diverse bakverk så vi fikade och drack kaffe hela förmiddagen. Det var så roligt att sitta där runt hennes fantastiskt stora robusta köksbord av säkert mahogny. Förresten var hela hennes hem fantastiskt och jag hade lätt kunna flytta in där utan att ändra på något! Det blev två timmars tjatter om allt mellan himmel och jord. Vi jämförde hur våra liv såg ut här, i Venezuela och hemma i Sverige. Många av kvinnorna här arbetar men väldigt få heltid. Istället är det tid med barnen som prioriteras. Männen tjänar väl så pass bra att det räcker så. Mamman från Venezuela var van att ha både nanny till barnen och en liten alltiallonanny som gjorde allt hon önskade. Ett priviligerat liv men ganska tråkigt tycker jag det låter som. Jag frågade vad hon gjorde då, om hon aldrig tog hand om barnen eller hemmet och inte jobbade?! Gick på diverse skönhetssalonger blev svaret. Hon tyckte det var en stor omställning att flytta hit, börja sköta ett hem, laga mat OCH ta hand om barnen. Hur kunde vi klara av det så galant och ändå vara vackra? Ja, för det är ju det som är det viktiga här i livet.....???
En mamma hade bott ett antal år i Filippinerna och hon levde också det priviligerade livet. Hade egen chaufför, egen hushållerska som gjorde ALLT. Vilka totalt olika liv vi kan leva. Jag som tycker att jag har det priviligerat, och det har jag ju! Förmiddagen var som en lång rolig engelskalektion och det är ju såhär man lär sig språket. Att umgås med andra människor. De pratade fort och dialekten gör ju sitt till. Det är inte helt enkelt att hänga med i alla svängar. Den här Fete-dagen ska vi sälja saker och samla in pengar till skolan. Förra året samlade de in 140000 kr! De är väldigt engagerade i skolan här och det är roligt att få vara med i gänget. Nästa möte ska vi ha kvällstid så vi kan dricka vin!
Innan jag gick hem fick jag en rundvisning av Tanyas arbetsrum. Hon arbetar med textil och gör egna mönster och trycker en hel del själv. Hon gör jättefina saker så jag blev riktigt inspirerad själv och fick upp skaparlusten. Om jag ändå hade en symaskin här! Hon sysslade även med keramik och då berättade hon att hennes granne hade verkstad hemma och även höll kurser. Berättade att jag drejat för många år sedan och då tyckte hon absolut att jag skulle hoppa på en kurs. Det låter ju riktigt roligt så jag tror jag ska anmäla mig till nästa kurstillfälle. Jag älskar lera!









Jag gick hem och åt squashsoppa till lunch. Marimekkotyget håller mig sällskap. Känner mig som Tom Hanks i filmen Cast away. Han har sin Wilson och jag har min isbjörn!

1 kommentar:

  1. Självklart ske du dreja! :)
    ..eller bli fotograf, va fina bilderna är!
    kram

    SvaraRadera