tisdag 13 december 2011

Sancta lucia

Trots nattens oväder har vi sovit gott och vaknade upp till en ny dag i växlande molnighet och fågelkvitter. Inga lucior denna morgon men ett samtal på Skype med luciatoner i bakgrunden och längtan i mammarösten. Pappa sitter på flyget från Dubai på väg till oss och vill nog inget annat än vara framme nu. Barnen är pigga och förväntansfulla och snart får vi hämta honom på flygplatsen! Imorgon är det barnens sista dag i skolan och sedan väntar ett sex veckor långt jullov. Igår slog det mig att jag bara har en dag kvar för mig själv, en dag då jag helst bara skulle vilja ha handlat julklappar till barnen, monterat ihop ett pepparkakshus till cafeét och skriva några julkort. Istället har det blivit en hysterisk dag med allt ovan plus städning av huset inför morgondagens inspektion av vårt boende. Var tredje månad kommer de från firman som sköter uthyrningen och inspekterar och då ska det vara pedantiskt städat, ogräset ska vara rensat och allt ska vara i sin ordning. Märkligt fenomen kan jag tycka men så funkar det här i landet. Det blir ju rent iallafall! Om man vore en människa med lite framförhållning så hade det funnits dagar tidigare till t.e.x. julshopping men jag är mig lik. Sista minuten. Nästan alltid.

Helgen i Sydney blev riktigt lyckad. Vi kom fram till Sydney vid tvåtiden och fick flytta fram klockan tre timmar. Tog tåget in till Circular quays där vi bodde nära hamnen och operahuset på ett fint gammalt hotell. Spenderade kvällen på the Rocks, ett utav Sydneys äldsta områden där vi gick genom en mysig julmarknad med ljuvliga dofter från allsköns mat. Åt på italiensk restaurang och dansade på ett tyst disco på gatan. Ett helt gäng stod och dansade helt galet med hörlurar för öronen och vi hakade på och det var en härlig upplevelse att få släppa loss lite. Man mår ju som bra på dansgolvet!


Lördag vaknade vi runt niotiden och gick ner till hamnen och åt frukost på ett café. Vad trevligt det är att börja morgonen med en fluffig capuccino. Tog en färja så vi fick se staden från vattnet och kom fram till Watsons Bay där vi strosade runt lite och gick upp en bit så vi fick se the pacific ocean- stilla havet. Det är ju något visst med hav. Ett stort ankare lutade tryggt mot ena klippväggen och av skylten att tyda kan man tro att en och annan hoppat från denna plats. Hmmmm.



Tog bussen till Bondi Beach där vi möttes av glad Zumbamusik i parken bredvid oss. Härliga människor i alla färger och modeller gay och glada dansade för glatta livet och deras eufori spred sig vidare. Lunch på café innan vi fortsatte våran upptäcktsresa. Hoppade på en till buss och gick av i Paddington där vi hittade en cool markad med både roliga prylar och kläder. Flickorna shoppade lite. Mera kaffe och pust i skuggan och studie av spåtant som blev ilsk när en kvinna kom för nära med kameran. Jag hade visst fått med henne på bild när jag bara knäppte av kameran lite spontant under promenaden så jag klarade mig från att bli ifrågasatt!










 Mera buss, mera stad, mera innerstad och massa folk och skyhöga hus. Till slut får man nästan nog och blir som lite yr av allt myller bland renhornsförsäljare och tiggare som hänger med sina huvuden djupt böjda i hopp om något bättre sittande mitt emot Swarowskiaffären och annat dyrt. Kontraster i julförberedelserna...






Hem till hotellet för att landa lite på sängen. Afternoonte hann vi dricka innan det var dags att gå ut igen. En till båttur till, denna gång till Darling Harbour där vi åt kvällens middag och fortsatte med drinkar på verandan till sprakande fyrferkeri och högt skrålande från högtalarna då kvällen till ära firades för att santa claus is coming to town! Helt hysteriskt men roligt att vara med om.

Söndag morgon vaknade vi till strålande sol. Frukost intogs även denna morgon ute nära operahuset. Det är en maffig byggnad som tilltalar mig på något sätt. Fina former och så ser den så olika ut beroende på var man befinner sig.

Mina glada fina vänner Jane och Juliana. Perfekta lucior båda två!!!







Efter frukost tog vi tåget och såg oss omkring. Åkte till Chinatown som endast var en liten gata och strosade igenom en marknad. Forsatte med tåg till the tower of Sydney där vi åkte högst upp i tornet och tittade på utsikten ut över staden. Den fina solen gick i moln och ett oväder drog in över oss. Tur att det fanns många gallerior att gå i så vi slapp bli blöta. Det blev uppehåll och vi tog tåg och buss till Newtown. Ett gammalt lite ruffigt område men det fanns många roliga affärer med design och mode. Vi shoppade alla tre! Mycket nöjda med den turen åkte vi tillbaka till hotellet och hämtade våra väskor. Åkte ut till flygplatsen och åt kvällens middag där innan flyget avgick. Mycket glada och nöjda över våran fina helg flög vi hem till Perth.






Jag trivs bäst bakom kameran!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar