måndag 2 januari 2012

Husbilsutflykt

Perth, årets första dag 2012.

Alldeles nyss låg jag utsträckt i vilstolen på uteplatsen efter att ha landat i Perth, efter våran semestertripp. Jag känner lätta droppar på min kropp, eftersom Jenny satt på bevattningen. Det är varmt ute, även om inte solen visat sig så mycket idag. Innan i veckan var det 40 grader här i Perth.

Nio nätter i en husbil känns som det räcker. Men visst är det bekvämt att ha allt med sig, men också en anpassning till varandra då utrymmet ändå är begränsat. Husbilen som vi hyrde i Adelaide, efter att ha flugit från Perth tidigt på torsdagsmorgonen den 22 dec, var välutrustad, Där fanns allt utom diskmaskin, vilket i huvudsak blev mitt ansvarsområde. Microvågsugn, gasspis med ugn,kylskåp, dusch, toa, Tv, plats för sex personer men då tror jag att det blivit trångt. Det krävdes lite disciplin förstås, men nu kunde vi börja resan.

Första dagen inte så långt, utan vi letar camp där vi kan koppla in el, vatten och avlopp. Pool till dom små förgyller tillvaron. Dom kan bada hur mycket som helst. Kl. tio är utchekningstid, annars får man betala dubbel avgift. Efter att ha fyllt kylskåp och andra utrymmen med behövlig utrustning, åker vi mot Barossa valley. Ett vinområde känt för sina vingårdar som Jacobs creek, Lindemans,m.m. Vi kör småvägar och får därför uppleva den genuina miljön fram till en vingård som heter Penfolds för avsmakning av goda viner och vi köper med oss lite olika sorter. Vi vänder ner mot Victoria harbor på smala krokiga vägar, tryggt körda av utmärkte föraren Johan. Det var mer än en gång jag gladde mig åt detta då det krävdes en stor förmåga av koncentation ovh uppmäksamhet. Framme i Victor Harbor beslutar vi oss för att stanna i två nätter och det blir också platsen där vi firar Julafton. Under dagen gör vi en utflykt till en ö som är förbunden med en lång bro, på vilken man kan åka hästskjuts, för dom som inte orkar gå. Förunderliga vyer med klippor som störtar ner i blått vatten, i vilket vi badar i på em.

Julafton blev inte som den brukar, iallafall utan julskinka, men klapparna hade barnen placerat under det stora trädet som stod alldeles bakom bilen, som fick symbolisera julgran. På menyn stod lammkotletter, vi dricker gott vin, delar ut julklappar och njuter. Juldagen blir inte riktigt som vi tänkt oss. Allt är stängt, diseln håller på att ta slut, vi chansar och kör hittar en mack, landar så småningom i Robe, det blåser rejält och är faktiskt lite kallt. Dagen efter kör vi upp till Halls Gap. Ett omväxlande landskap växer fram, alla dessa vinrankor och vingårdar som lyser så grönt och fint som kontrast till den annars rätt avbrända, magra gräsbeväxta omgivningen. Trädplanteringar i olka livslängder syns också, träd som ibland till sin form är alldeles runda. På kvällen får jag se mina första kängurur som vid mörkrets inbrott kommer fram och hoppar som små gummibollar. Får även syn på den för Australien så kända fågeln Kockaburra.
Fortsättning följer från gästbloggare B-Å











1 kommentar:

  1. Vilka bilder...och reseberättelsen gör att, ja jag vill oxå åka!

    SvaraRadera