onsdag 9 maj 2012

Badväskan?

Ja... IKEA-kassen, världens bästa strandväska, står fortfarande på samma gamla plats packad med filt, badkläder och cyklop. Men plötsligt tog det slut på värmen och hösten drog in. Senast vi badade var den 15 april och då var det högsommartemperaturer. Idag har det varit runt 19 grader och regn och genast vill man sätta på sig kläder, en tjockare tröja, burra in sig och tända ljus. Solen lyser inte längre in genom vårt sovrumsfönster när den går upp och tittar inte längre upp över grannens tak på morgnarna så sommarens frukostar i solsken under parasoll är över. Solen går ner runt halv sex och klockan sex är det svart. Sommarvemodet som alltid infinner sig hos mig hemma i Sverige har inte riktigt slagit till på samma sätt här. Kanske för att vi har haft sommar så otroligt länge. Kanske för att det fortfarande är väldigt skönt ute med friskare och klarare luft. Kanske för att man snart ska få komma till sommaren.

Och med regnet kommer också grönskan. Det behövs inte mycket regn förrän det växer frodigt grönt igen. Och det är fortfarande exotiskt med citronträd på baksidan. De mognar för fullt nu och jag skördar. Har citron till matlagning, i vattnet, och i muffinsarna. Lemoncurd och citronmarängpaj har bara stannat vid tanken än men ingen vår(höst) utan en citronmarängpaj. Jag har som gammal tradition att göra minst en sådan och oftast går det ont. Brukar få göra om. Göra rätt.

Nu är det som sagt säsong för citrusfrukter och grannen på andra sidan höga staketet har ett jättestort mandarinträd vars frukter också hänger över på våran sida. Det händer att jag tar en mandarin och det är ju fantastiskt vad gott det är att ta en frukt från ett träd och direkt äta den. Det smakar så mycket! På mitt kaffehak är olivträden fulla med oliver men att smaka en oliv direkt från trädet var ingen höjdare. På vägen hem från skolan har jag lagt märke till att det doftar så gott. Det är de vita små blommorna som blommar i ett jättestort träd som jag på bilden nedan håller i min hand. Doften påminner om liljekonvalj och i år missar jag den men glad blev jag då jag gick till postlådan och ett vykort väntade från en kär vän. På framsidan var det fullt av just liljekonvaljer. Tjohoo. You made my day!





2 kommentarer:

  1. Oh, vad gott det låter. Jag blir lite avis på alla citroner, för att inte tala om mandarinerna!Hemma i Sverige regnar det bara och det är mer likt höst än vår, det är bara kirskålen som växer.Kram från Far

    SvaraRadera
  2. Du får gärna dela med dig av citron marängpaj recept - gärna det enklare av dem. Har liksom inte lyckats än!! PUSS på dig från mig som får ha dig en liten stund till

    SvaraRadera