onsdag 25 april 2012

Kala(home)munda(forest)

Snirkliga vägar tog oss upp genom Perth Hills till Kalamunda som ligger en halvtimme från där vi bor. Familjerna B på cykeläventyr denna Anzacday då alla var lediga. Gröna, frodiga berg och dalar, vingårdar på sluttningarna följde våran väg och nu kan man se att det faktiskt börjar bli höst här. Lite annan typ av växtlighet just i det här området och ett och annat träd hade allt lite gula löv och några skiftade i rött. Så fint att se den där växlingen som är så himla tydlig hemma i Sverige. Med en temperatur på 26 grader kändes det mer som en svensk sommardag med klar hög luft. Vi körde ut i skogen och hoppade på cyklarna och cyklade en bit på Munda Biddi Trail som jag i en tidning läste skulle vara en av världens 10 bästa cykelleder. ( Undrar alltid hur sådana undersökningar går till?!) Hela Munda Biddi sträcker sig genom hela WA ner till Albany och är ca 90 mil lång. Tänker genast på Leffe, min cykeltokiga kollega att det här skulle han älska!

 Klara kämpade hårt med sin skruttcykel.

 Anton, Linus och Moa pausar.

 Full fart framåt.



Dagens cykling blev två varv i spåret. Första varvet var det lite stånk och stön från två tjejer då kedjorna hoppade och cyklarna var tröga men utför var det desto roligare. Sedan blev det lunch ute i det fria vid ett picknickbord mitt i skogen. Vi eldade för första gången sedan vi kom hit och stekte kött och grönsaker på stekhäll och gjorde smarriga wraps och det är ju så gott att äta ute. Andra varvet gick bättre, då hade kropparna mer energi och glada barn kom i full fart genom skogen.


Moa var trött och ville hellre gå än cykla så hon och jag tog en promenad i skogen. Vi plockade fina tallkottar som var enormt stora, studerade två stora svarta cackatoos högt uppe bland eucalyptusträden, lyssnade på skrattande kockaburror, hittade stora spindlar i stora nät och upptäckte en skrotbil som stod mitt ute i skogen.

Visst syns den ganska bra!








Det här med MTB är verkligen kul, lite som utförsåkning, alla kan hänga med, bara man tar det i sin takt. Fin sista dag på barnens höstlov och imorgon börjar termin 2.

1 kommentar:

  1. Åh, det är fantatsikt! Jag känner mig så stolt och glad att jag vi har en sån underbar familj, pappa och jag i dig, Jenny, vår dotter med man och barn. Ni är så fina och gör så mycket gott tillsammans! Familjelycka verkligen och att ni umgås med vänner här och där!! Men va jag längatr efter er! Jag måste få tala med Moa o Klara i helgen! Det är så länge sedan nu! Puss o kram!

    SvaraRadera